Repository logo
 
No Thumbnail Available
Publication

Realidade virtual e coping na gestão do stress em bombeiros

Use this identifier to reference this record.
Name:Description:Size:Format: 
COM_António_Marques_2014.pdf247.97 KBAdobe PDF Download

Advisor(s)

Abstract(s)

As estratégias de coping e a forma de enfrentar o stress são fundamentais em atividades como a dos bombeiros, que lidam quotidianamente com sofrimento, morte e desgaste emocional (Brough, 2004; Milen, 2009). Contudo, durante as operações de socorro o treino destas situações é difícil e complexo, surgindo a Realidade Virtual como uma alternativa pertinente que possibilita imersão, interação e envolvimento (Riva et al., 2002). É benéfica no treino de competências de profissionais perante as emergências, sem prejuízo para profissionais e vítimas, já que constitui um ambiente de aprendizagem protegido, controlado mas configurável para induzir stress. Foram inquiridos 160 bombeiros voluntários da zona do Porto (70% homens, média de idades de 28,7 anos, média de anos de serviço de 6,4 e média de horas semanais de 21,2), a quem foi aplicado o questionário Brief Cope (Carver et al., 1989) e UWES (Schaufeli & Bakker, 2003). Encontraram-se valores elevados de uso das estratégias de coping direcionadas para o problema ou para as emoções e na motivação para o trabalho, elevados vigor e dedicação. A existência de Programas de Realidade Virtual como o ADMS permitirá conceber sessões de treino que motivem a gestão do stress e das emoções negativas dos profissionais, em ambientes controlados e seguros. A Realidade Virtual parece ser um recurso inovador no treino perante incidentes críticos, pois permite uma prática repetida de forma autónoma em cenários diversificados, contribuindo para a prevenção do stress no trabalho e para o bemestar dos profissionais (Prati et al., 2011; Wagner et al., 2000).
Coping strategies and how to deal with stress are essential in activities such as firefighters, who deal daily with suffering, death and emotional wear and tear (Brough, 2004; Millen, 2009). However, during rescue operations, the practice of these situations is difficult and complex, emerging Virtual Reality as a relevant alternative which enables immersion, interaction and involvement (Riva et al., 2002). Virtual Reality is benefic in professional skills training before emergencies, without prejudice for professionals and victims, since it constitutes a protected learning environment, controlled but configurable to induce stress. A sample of 160 firefighters were inquired, all working voluntary at Porto district (70% men, average age of 28.7 years, average years of professional experience of 6.4 years and average weekly hours of 21.2). They fulfilled the questionnaire Brief Cope (Carver et al., 1989) and UWES (Schaufeli & Bakker, 2003). Results showed high use of coping strategies directed to the problem or for emotions, and also motivation to work, high vigor and dedication. The existence of Virtual Reality programs such as ADMS, will allow to develop training sessions to motivate the management of stress and negative emotions of professionals, within controlled and safe environments. Virtual Reality seems to be an innovative feature for training critical incidents, as it allows a repeated practice independently in diverse scenarios, contributing to the prevention of stress at work and for the well-being of professionals (Prati et al., 2011; Wagner et al., 2000).

Description

Keywords

Realidade Virtual Coping Stress Bombeiros Virtual Reality Firefighters

Pedagogical Context

Citation

Research Projects

Organizational Units

Journal Issue

Publisher

Ordem dos Psicólogos Portugueses

CC License