Repository logo
 
Publication

Satisfaction and loyalty evaluation towards health and wellness destination

dc.contributor.authorLiberato, Dália
dc.contributor.authorBrandão, Filipa
dc.contributor.authorTeixeira, Ana Sofia
dc.contributor.authorLiberato, Pedro
dc.date.accessioned2021-09-27T09:20:11Z
dc.date.available2021-09-27T09:20:11Z
dc.date.issued2021
dc.description.abstractNowadays, successful tourism destinations must offer diversity and new tourism products, addressing special interest niches, where it is possible to frame health and wellness tourism, with special emphasis on thermal tourism. It has been observed some changes regarding the customer characteristics, treatments, products, and services made available, as a strategy to overcome imbalances in physical and psychological well-being, diagnosed in the consumer. It is in the spas, with body and mind recovery treatments offer, complementary to the classic treatments, that individuals recover their well-being and, consequently, improve their quality of life. The quantitative research was based on a sample of 201 participants in the North and Centre of Portugal, in a pandemic context(COVID'19). The results confirmed that the socio-demographic profile of the participants influences the choice of the available services; the most valued aspects in the selection of the thermal establishment influence the degree of satisfaction regarding the trip and the thermal experience, and the intention to recommend and revisit the destination; and, Finally, overall satisfaction with the thermal destination significantly influences the loyalty to the health and wellness destination. Main contributions were identified, concerning the quality and variety of treatments, infrastructure, price, location, access and service, and the need for product design and proposals directed at identified target markets.pt_PT
dc.description.abstractNa atualidade, os destinos turísticos de sucesso devem oferecer diversidade e novos produtos turísticos, abordando nichos de interesse especial, onde é possível enquadrar o turismo de saúde e bem-estar, com especial ênfase para o turismo termal. Tem-se observado algumas mudanças no que se refere ao tipo de cliente, tratamentos, produtos e serviços disponibilizados, como estratégia de superação de desequilíbrios no bem-estar físico e psicológico, diagnosticados no consumidor. É nas estâncias termais, com oferta de tratamentos de recuperação do corpo e da mente, complementares aos tratamentos clássicos, que os indivíduos recuperam o seu bem-estar e, consequentemente, melhoram a sua qualidade de vida. A investigação, baseada na recolha de dados quantitativos a uma amostra de 201 termalistas do norte e centro de Portugal, em pleno contexto pandémico (COVID’19), confirmou que o perfil sociodemográfico dos termalistas influencia as escolhas dos serviços disponibilizados; os aspetos mais valorizados na seleção do estabelecimento termal influenciam o grau de satisfação relativamente à viagem e experiência termal e intenção de recomendar e revisitar o destino; e, a satisfação geral com o destino termal influencia significativamente a fidelização ao destino de saúde e bem-estar. São identificados contributos relativos à qualidade e variedade dos tratamentos, das infraestruturas, do preço, da localização, acesso e atendimento, e necessidade de desenho e propostas de produtos dirigidos a mercados-alvo identificados.pt_PT
dc.description.versioninfo:eu-repo/semantics/publishedVersionpt_PT
dc.identifier.doi10.34624/rtd.v2i36.24679pt_PT
dc.identifier.eissn2182-1453
dc.identifier.issn1645-9261
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10400.22/18552
dc.language.isoengpt_PT
dc.publisherUniversidade de Aveiropt_PT
dc.relation.publisherversionhttps://proa.ua.pt/index.php/rtd/article/view/24679/18705pt_PT
dc.subjectHealth and well-being tourismpt_PT
dc.subjectThermal bathspt_PT
dc.subjectSpapt_PT
dc.subjectSatisfactionpt_PT
dc.subjectBehavioural intentionpt_PT
dc.subjectTurismo de saúde e bem-estarpt_PT
dc.subjectTermaspt_PT
dc.subjectSpapt_PT
dc.subjectSatisfaçãopt_PT
dc.subjectIntenção comportamentalpt_PT
dc.titleSatisfaction and loyalty evaluation towards health and wellness destinationpt_PT
dc.title.alternativeAvaliação da satisfação e lealdade em destinos de saúde e bem-estarpt_PT
dc.typejournal article
dspace.entity.typePublication
oaire.citation.endPage24pt_PT
oaire.citation.issue36pt_PT
oaire.citation.startPage9pt_PT
oaire.citation.titleJournal of Tourism and Development = Revista Turismo & Desenvolvimentopt_PT
oaire.citation.volume2pt_PT
person.familyNameLiberato
person.familyNameLiberato
person.givenNameDália
person.givenNamePedro
person.identifier.ciencia-idF610-22F9-C504
person.identifier.ciencia-id0E18-9B6A-FE45
person.identifier.orcid0000-0003-0513-6444
person.identifier.orcid0000-0003-2908-1599
person.identifier.scopus-author-id57200377509
person.identifier.scopus-author-id57200381200
rcaap.rightsopenAccesspt_PT
rcaap.typearticlept_PT
relation.isAuthorOfPublication8af17803-7f2e-4819-bfd8-8ce657eff119
relation.isAuthorOfPublication5cb18f24-fc60-43a7-9b13-a54edc06d66e
relation.isAuthorOfPublication.latestForDiscovery5cb18f24-fc60-43a7-9b13-a54edc06d66e

Files

Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
No Thumbnail Available
Name:
ART_DaliaLiberato_2021.pdf
Size:
745.18 KB
Format:
Adobe Portable Document Format