Repository logo
 

ESMAD - DI - Livros, partes de livro ou capítulos de livro

Permanent URI for this collection

Browse

Recent Submissions

Now showing 1 - 7 of 7
  • A inteligência artificial na educação: ameaças e oportunidades para o ensino-aprendizagem
    Publication . Oliveira, Lino; Pinto, Mário
    A Inteligência Artificial na Educação - Ameaças e oportunidades para o processo ensino-aprendizagem. As ferramentas de inteligência artificial generativa (como o ChatGPT, Bard, DALL-E) têm vindo a proliferar nos últimos tempos gerando textos, código, imagens, fotografias ou outro tipo de conteúdos com uma precisão assinalável. Este evento procurou abrir um espaço de discussão que proporcionasse alguma reflexão sobre esta nova realidade e discutisse o impacto que estas novas plataformas de Inteligência Artificial (IA) terão nos modelos educativos atuais. Importa também perceber de que forma se deve posicionar o ensino perante a proliferação deste tipo de ferramentas de IA e quais as implicações desta nova realidade do ponto de vista pedagógico.
  • Instrumentos para transformar a experiência de aprendizagem: contexto do ensino superior
    Publication . Jesus, Ângelo; Silva, Armando; Silva, Cândida; Martins, Constantino; Oliveira, Lino; Faria, Luiz; Peres, Paula; Oliveira, Paulo; Lima, Vanda
    O presente livro aborda um conjunto de instrumentos pedagógicos que podem ser usados para potenciar as experiências de aprendizagem em contexto de ensino a distância. O livro destina-se quer a docentes, quer a estudantes. Os docentes podem encontrar no livro informação sobre técnicas e ferramentas que permitam melhorar as experiências de aprendizagem. Os estudantes, como destinatários do processo de aprendizagem, poderão também usufruir do conteúdo do livro, permitindo que estes tenham acesso às técnicas e ferramentas a que terão acesso durante o seu processo de aprendizagem.
  • A survey on computer programming learning environments
    Publication . Queirós, Ricardo
    We are assisting the rise of online coding environments as a strategy to promote youth tech employment. With the growing importance of the technology sector, these type of technical training programs give learners emergent tech skills with a big impact and relevance to the current professional market needs. In this realm, MOOCs (massive open online courses) and online coding bootcamps are two increasingly popular options for learners to improve their code development skills and find work within a relatively short amount of time. Among all the features available on these environments, one stands out, which is the code generation. This chapter aims to detail and compare the most popular solutions for both learning contexts based on several criteria such as impact and maturity, user groups, and tools and features. In the features field, the authors highlight the code generation feature as an efficient way to enhance exercise resolution.
  • Code generation, analysis tools, and testing for quality
    Publication . Queirós, Ricardo; Simões, Alberto; Pinto, Mário
  • Introdução ao desenvolvimento moderno para a Web
    Publication . Portela, Carlos Filipe; Queirós, Ricardo
  • Emerging trends, techniques, and tools for Massive Open Online Course (MOOC) management
    Publication . Queirós, Ricardo
    In the digital age, online courses have progressed as popular modes of learning that provide interactive and collaborative learning in educational settings. The open education movement is enabled by the internet and combines the sharing of ideas, resources, and practices among all people in order to advance ideas and knowledge to a new generation of students. Massive open online courses (MOOC) provide a new way of learning for all levels of education. Emerging Trends, Techniques, and Tools for Massive Open Online Course (MOOC) Management is a critical scholarly resource that addresses the difficulties and challenges in MOOC design, implementation, management, and deployment. This comprehensive and timely publication aims to be an essential reference source, building on the available literature in the field of e-learning and online course management while providing for further research opportunities in this dynamic field. Featuring coverage on a wide variety of topics such as gamification in e-learning, plagiarism detection programs, and language online courses, this book is a valuable resource for instructional designers, IT professionals, software developers, academicians, and education professionals seeking current research on the impact of new methodologies and frameworks used in the lifecycle of open online courses.
  • 6th Symposium on Languages, Applications and Technologies SLATE 2017
    Publication . Queirós, Ricardo; Pinto, Mário; Simões, Alberto; Leal, José Paulo; Varanda, Maria João