Pinto, Susana Mónica CruzOliveira, Luciana Gomes deMaia, Carla Marlene2023-02-162023-02-162022-11-29http://hdl.handle.net/10400.22/22330It is a fact that technology has revolutionized communication for companies and beyond. We are living the digital age and, increasingly, entrepreneurs and individuals feel the need to communicate their businesses and their brands online. Thus, the market for communication and content production agencies is growing, but it is also expected that, in the same proportion, competition in this sector will increase, with the emergence of new players competing among themselves. During an economic crisis with no end in sight, it is also expected that the client will become more demanding, with restrictions on the investments available for the communication of their products, services, and brands. Communication and content production companies must take advantage of this economic and business panorama to become more efficient, while at the same time needing to foster creativity to stand out and be successful. In this project, we proceeded to the communicative constitution of the company MM Intermedia - agency providing communication advisory services and content production, according to Scheinsohn's theory, which advocates a new approach to communication, to respond to the new challenges that the company may face and that assumes communication as a dynamic and unfinished process, involving a set of interconnected elements, namely personality, culture, identity, bond and positioning, communication and organizational image. Also in order to define the communication mix according to this theory, it was necessary to analyze the internal and external environment of the company MM Intermedia, performing a SWOT analysis, reinforcing it with a proposed definition of the communication mix based on the 8 Ps of Marketing. Based on the Design Science Research methodology, we tried to propose a solution (creation of the MM Intermedia company) for an identified opportunity and then presented concrete proposals for all elements of Scheinsohn's communication mix, complemented by communication strategies in the online environment of the MM Intermedia company.É um facto que a tecnologia veio revolucionar a comunicação das empresas e não só. Estamos a viver a era do digital e, cada vez mais, os empresários e os particulares sentem necessidade de comunicar os seus negócios e as suas marcas online. Assim, cresce o mercado para as agências de comunicação e de produção de conteúdos, mas é expectável também que, na mesma proporção, aumente a concorrência neste sector, com o surgimento de novos players competindo entre si. Em plena época de crise económica ainda sem fim à vista, prevê-se também que o cliente se torne mais exigente, com restrições aos investimentos disponíveis para a comunicação dos seus produtos, serviços e marcas. As empresas de comunicação e de produção de conteúdos devem aproveitar este panorama económico e empresarial para se tornarem mais eficientes, ao mesmo tempo que necessitarão de fomentar a criatividade para se evidenciarem e serem bem-sucedidas. Neste projeto procedeu-se à constituição comunicativa da empresa MM Intermedia - agência de prestação de serviços de assessoria de comunicação e produção de conteúdos, segundo a teoria de Scheinsohn, que defende uma nova abordagem de comunicação, para dar resposta aos novos desafios que a empresa poderá enfrentar e que assume a comunicação como um processo dinâmico e inacabado, envolvendo um conjunto de elementos interligados, nomeadamente a personalidade, a cultura, a identidade, o vínculo e posicionamento, a comunicação e a imagem organizacional. Também para que se possa definir o mix de comunicação segundo esta teoria, foi necessário analisar a envolvente interna e externa da empresa MM Intermedia, efetuando uma análise SWOT, reforçando com uma proposta de definição do mix de comunicação com base nos 8 Ps do Marketing. Com base na metodologia Design Science Research, procurou-se propor uma solução (criação da empresa MM Intermedia) para uma oportunidade identificada e seguidamente apresentou-se propostas concretas para todos os elementos do mix de comunicação de Scheinsohn, complementados por estratégias de comunicação, no ambiente online, da empresa MM Intermedia.porComunicação OrganizacionalComunicação EstratégicaMix de comunicaçãoTeoria de ScheinsohnOrganizational CommunicationStrategic CommunicationCommunication MixScheinsohn´s TheoryConstituição comunicativa da empresa MM Intermediamaster thesis203228758