Teixeira, Sandrina FranciscaPinto, Helder Ricardo da Silva2017-09-222017-09-222016-12-15http://hdl.handle.net/10400.22/10315O crescimento da internet nos últimos anos trouxe inúmeras mudanças no modo como as empresas constroem relações e comunicam com os seus consumidores. Foi neste contexto de desenvolvimento tecnológico que, nos últimos anos, surgiu o marketing digital, uma nova variante adjacente ao marketing tradicional que conhecíamos e que se define como a “utilização das tecnologias digitais” para as empresas criarem e divulgarem os seus próprios “conteúdos de comunicação integrada”, neste caso com recurso às novas tecnologias de informação. O objetivo deste estudo foi o de avaliar o grau de importância que os empresários atribuem ao marketing digital. Participaram neste estudo 332 indivíduos, dos quais fizeram parte Empresários de Marketing Digital (201; 60,5%) e Profissionais de Marketing Digital (131; 39,4%). Foram passados presencialmente e via rede. Os resultados encontrados indicam que: há uma tendência por parte dos empresários em aumentar o investimento no marketing digital em função do seu nível de satisfação com os resultados obtidos; Concluiu-se que também os empresários estão dispostos a pagar mais em função do maior número de anos de experiência dos profissionais de marketing digital. Para além disso, verificou-se que tanto os empresários como os profissionais do Marketing Digital atribuem maior importância no que concerne às competências profissionais de Gestão das Redes Sociais, Otimização dos Motores de Busca/SEO e à Definição de um Plano de Marketing Digital.The growth of the Internet in recent years has brought many changes in the way companies build relationships and communicate with their consumers. It was in this technological development context that in recent years, digital marketing has emerged, a new variant adjacent to traditional marketing we knew and what is defined as the "use of digital technologies" for companies to create and disseminate their own "content integrated communication ", in this case using new information technologies. The aim of this study was to evaluate the degree of importance that businessmen attach to digital marketing. The sample consisted of 332 individuals, which made Digital Marketing Business part (201; 60.5%) and Digital Marketing Professionals (131; 39.4%). The questionnaires were passed in person and additionally through network. The results indicate that there is a tendency on the part of entrepreneurs to increase investment in digital marketing depending on their level of satisfaction with the results achieved. It has been concluded that entrepreneurs are also willing to pay more because of the greater number of years of experience of digital marketing professionals. In addition, it was verified that both entrepreneurs and Digital Marketing professionals attach greater importance to the professional skills of Social Network Management, Search Engine Optimization / SEO and the Definition of a Digital Marketing Plan Furthermore, it was found that both the business and the Digital Marketing professionals seem to attach greater importance with regard to the professional skills to the management of social networks, the optimization of the Search Engine / SEO and the Definition of a Digital Marketing Plan.porMarketing digitalEmpresáriosInvestimentoInvestmentDigital marketingEntrepreneursMarketing digital nas micro e PMEmaster thesis201734508