Bessa, Rui Pedro Carneiro2022-02-112022-02-112021-11-30http://hdl.handle.net/10400.22/19946Portugal and Japan have a long history of cultural and commercial exchange. However, digital marketing approaches and strategies are influenced by several factors, including cultural factors specific to each country. This is evident in the differences in digital marketing approaches between Japan and Portugal, which has a direct impact on Portuguese or Japanese companies seeking to reach audiences in the other country. There is a need to understand whether companies in one country can learn from the other. Through literature review and qualitative research, based on unstructured interviews conducted with five Japanese and Portuguese professionals in the field, the results suggest that companies in Japan respond more slowly to digitisation, customers prioritise online privacy, digital communication has higher formality requirements, and advertising materials tend to have a greater amount of text and colour clash. The empirical experience reported by the interviewees following the analysis of the interviews was contrasted and compared with the literature review. On this basis, it is concluded that Japanese companies can learn from Portuguese digital marketing strategies, as the way digital marketing has been approached in Japan to date cannot be considered the most effective. The opposite cannot be said of Portuguese companies since they have shown to execute digital marketing strategies more congruently with market demand and current reality.Portugal e o Japão têm uma longa história de intercâmbio cultural e comercial. No entanto, as abordagens e estratégias de marketing digital são influenciadas por vários fatores, incluindo factores culturais específicos de cada país. Isto é evidente nas diferenças de abordagem do marketing digital entre o Japão e Portugal, o que tem um impacto direto nas empresas portuguesas ou japonesas que procuram alcançar audiências no outro país. Há necessidade de compreender se as empresas de um país podem aprender com o outro. Através de revisão de literatura e investigação qualitativa, baseada em entrevistas não estruturadas realizadas com cinco profissionais japoneses e portugueses na área, os resultados sugerem que as empresas no Japão respondem mais lentamente à digitalização, os clientes dão prioridade à privacidade online, a comunicação digital tem maiores exigências de formalidade, e os materiais publicitários tendem a ter uma maior quantidade de texto e choque de cores. A experiência empírica relatada pelos entrevistados após a análise das entrevistas foi contrastada e comparada com a revisão da literatura. Nesta base, conclui-se que as empresas japonesas podem aprender com as estratégias de marketing digital portuguesas, uma vez que a forma como o marketing digital tem sido abordado no Japão até à data não pode ser considerada a mais eficaz. O oposto não pode ser dito das empresas portuguesas, uma vez que demonstraram executar estratégias de marketing digital de forma mais congruente com a procura do mercado e a realidade atual.engEstratégias de marketing digitalEstudo comparativoJapãoPortugalDigital marketing strategiesComparative studyJapanDigital Marketing in Luso-Nihon: a comparative study from Portugal to Japanmaster thesis202938468