Lopes, Helena Isabel da Silva2022-03-152022-03-152021-09http://hdl.handle.net/10400.22/20267This dissertation focuses on the language of film in Rubem Fonseca’s literary fiction. Fonseca’s literature’s complicity with the language of cinema is examined through the appropriation of mass film narrative conventions, the observance of screenplay guidelines and the literary recreation of an illusionist rhetoric of film characterized by fluidity, transparency and immediacy. Effective in producing speed and readability, Fonseca’s assimilation of a cinematic rhetoric subsumable in David Bordwell’s notion of continuity system constitutes a cornerstone of his modality of literary realism, sometimes capable of producing effects of real. Unveiled by means of a transmedial and intercultural approach, the psychological operations of mental imagery during the consumption of this intermedial artifact classified as cinematic literature in the age of post-cinema are described. Fueled by cinema, the accessibility of Fonseca’s broadbrow fiction is framed in a postmodernist protocol of reading capable of crossing the border between high and lowbrow audiences, thus closing a sociologic gap between elites and masses. After assessing the commercial success of Fonseca’s books in Portugal and Brazil, the monography proceeds to exhort publishing houses to extend the marketing of his books to low and middlebrow audiences, with a view to fulfilling the sales potential this research finds in Fonseca’s ingeniously salable transmedial recipe. A strategy for the measurement of the author’s value as an intangible asset of Sextante, Rubem Fonseca’s Portuguese publishing house, is proposed. The microeconomic benefits of such monetization of Intellectual Capital for the company are highlighted. The benefits of increasing the sales of Fonseca’s broadbrow literature at the macroeconomic level are also emphasized with regard to the generation of wealth and increase of sustainability through the extension of literacy.Esta dissertação tem como objecto a linguagem cinematográfica na ficção literária de Rubem Fonseca. A cumplicidade da literatura Fonsequiana com a linguagem fílmica é reconhecida na sua apropriação de convenções narrativas do cinema de massas, obediência a regras do argumento e recriação literária de uma retórica fílmica ilusionista caracterizada por valores de fluidez, transparência e imediatez. Eficaz em produzir velocidade e legibilidade, a assimilação Fonsequiana de uma retórica cinematográfica – subsumível na noção de David Bordwell de sistema de continuidade – constitui a trave-mestra da modalidade Fonsequiana de realismo literário, por vezes capaz de gerar efeitos de real. Expostas mediante uma análise transmedial e intercultural, as operações psicológicas da imagem mental durante o processo de consumo deste artefacto intermedial classificado como literatura cinemática na era do pós-cinema são alvo de descrição. Catalisada pelo cinema, a acessibilidade da ficção broadbrow de Fonseca é enquadrada num protocolo de leitura pósmoderno capaz de atravessar a fronteira entre públicos eruditos e menos literatos, fechando assim o hiato sociológico entre elites e massas. Após aferir o sucesso comercial da obra de Fonseca em Portugal e no Brasil, a monografia exorta os editores literários a extender o marketing destes livros a leitores menos literatos, com vista a preencher o potencial de venda que este estudo encontra na receita transmedial e engenhosamente lucrativa de Fonseca. A dissertação termina propondo estratégias de mensuração do valor do autor enquanto bem intangível da Sextante, editora de Rubem Fonseca em Portugal. Os benefícios microeconómicos de tal monetização de Capital Intelectual para a empresa são salientados, assim como os benefícios macroeconómicos da comercialização da literatura cinemática e broadbrow de Fonseca a nível da geração de riqueza e promoção da sustentabilidade através da extensão da literacia.porCinematic literatureSustainabilityRubem FonsecaIntellectual capitalSustainabilityLiteratura cinemáticaSustentabilidadeCapital intelectualIs there a film in this text? The commercial success of Rubem Fonseca's cinematic literaturemaster thesis