Furtado, Marco António Cerqueira MendesLopes, Ana Filipa Oliveira2019-03-292019-03-292018-11-27http://hdl.handle.net/10400.22/13197As globalization has grown, cultural boundaries have shrunk. Intercultural encounters are a reality to the world, and the rise of outside countries experiences have almost become a must have. The competitive world demands that people are acquaintance with others’ reality –that is, different cultural backgrounds. To have an insight on others’ cultural reality can be an advantage. Nowadays, this experience is lived mainly by college students. It is due to this demand that mobility programmes are created. In this context, higher institutions have internationalized to follow the globalized world needs. However, an open world with more prepared and openminded people, does not stop the culture shock when confronted with other reality, which means it is crucial to have an adaption and integration process. It happens especially in student mobility context, where young people have a short period of time to have a full experience and live the whole process. The Faculty of Arts and Humanities of University of Porto was founded in 1919, and is nowadays University of Porto’s institution which receives more foreign people per year. Therefore, there is the need to develop its reception and integration process to compete with the number of people that arrive each year. In this internship report, we shall focus on the globalization and internationalization, the mobility programmes and its emergence, and the activities planned for the academic year 2018/2019.As fronteiras culturais diminuíram, na proporção em que a globalização cresceu. Atualmente, encontros culturais são uma realidade, assim como as experiências fora do país de origem são quase um requisito obrigatório. O mundo competitivo exige pessoas familiarizadas com outras realidades, ou seja, com diferentes históricos culturais. De facto, ter uma visão do que é a realidade cultural do outro pode ser uma vantagem. Atualmente, estas experiência são vividas, na sua maioria, por estudantes universitários. É no seguimento de toda esta exigência que os programas de mobilidade são criados. Neste contexto, o Ensino Superior foram-se internacionalizando para acompanhar as necessidades de um mundo globalizado. No entanto, um mundo mais livre, com mais pessoas com uma mentalidade mais aberta, não impede que haja um choque cultural quando estas são confrontadas com outra realidade, o que significa que é imperativo haver um processo de adaptação e integração. Isto acontece, maioritariamente no caso dos alunos de mobilidade, em que jovens dispõem de um curto período de tempo para viver na sua plenitude a experiência. A Faculdade de Letras da Universidade do Porto foi fundada em 1919 e é, hoje em dia, instituição universitária da universidade do Porto que recebe mais estudantes estrangeiros por ano. Por esse motivo, verificou-se a necessidade de desenvolver o seu processo de receção e integração, de modo a competir com o número que pessoas que chegam todos os anos. Neste relatório de estágio, vai ser focado o aspeto da globalização e internacionalização, os programas de mobilização e o seu surgimento, bem como as atividades planeadas para o ano letivo 2018/2019.engGlobalizationsInternationalizationCultureIntercultural communicationFaculty of Arts and HumanitiesIntegrationCultural shockMobility programmesdsGlobalizaçãoChoque culturalInternacionalizaçãoCulturaFaculdade de LetrasComunicação interculturalProgramas de mobilidadeIntegraçãoThe integration rituals of mobility students in Faculty of Arts and Humanities of University of Portomaster thesis202207005