Marques, António José Pereira da SilvaGomes, Paulo Sérgio Machado VelosoVasconcelos, Daniela Filipa Almeida Baptista Borges2022-01-202022-01-202021-11-29http://hdl.handle.net/10400.22/19568Introduction: Although it causes fear, insecurity, and stress, public speaking strengthens the per-sonal field and, above all, the professional field. In view of this, public speaking courses received a large response because they provide strategies and tools that together improve oral skills. Howev-er, there is a tendency towards virtual reality (VR), whose devices promptly reduce nervousness and anxiety. Objectives: The dissertation focused on the elaboration of training programs that, accompanied by virtual reality, would develop the public speaking ability. In parallel, it was intended to have a peda-gogical view at the usefulness of VR in the improvement of communicative skills. Methods: Initially, scoping reviews were carried out, which simultaneously explored the character-istics and impacts of training on public speaking practices. The first focused on the observation of usual courses and, in turn, the second focused on courses with virtual reality. Furthermore, an ex-ploratory investigation proved itself advantageous for the analysis of software in the area. Results/Conclusions: The scoping reviews attested to the importance of training programs in im-proving oratory, however, the use of virtual reality in education and training reflects a new proce-dure, needing investigation. Regarding the exploratory research, nine applications were found that, in general, facilitate the progress of users.Introdução: Mesmo que provoque medo, insegurança e stress, falar em público reforça o campo pessoal e, sobretudo, o campo profissional. Diante disso, os cursos de falar em público receberam uma grande adesão, por motivo de dispensarem estratégias e ferramentas que, juntas, melhoram as competências orais. Todavia, há uma queda para a realidade virtual (RV), cujos dispositivos ate-nuam, logo, o nervosismo e a ansiedade. Objetivos: A dissertação concentrou-se na elaboração de programas formativos que, acompanha-dos por realidade virtual, desenvolvessem a capacidade de falar em público. Tencionou-se, parale-lamente, um olhar pedagógico quanto à serventia da RV no aprimoramento dos dotes comunicati-vos. Métodos: Empreenderam-se, de início, scoping reviews, que exploraram, de maneira simultânea, as características e os impactos das formações nas práticas de falar em público. A primeira incidiu na observação de cursos usuais e, por sua vez, a segunda debruçou-se nos cursos com realidade virtual. De mais a mais, uma pesquisa exploratória revelou-se vantajosa para a análise dos softwa-re na área. Resultados/Conclusões: As scoping reviews atestaram a importância dos programas formativos no apuramento da oratória, contudo, o uso de realidade virtual na educação e na formação traduz um procedimento novo, precisando de investigação. No que diz respeito à pesquisa exploratória, localizaram-se nove aplicações que, de modo geral, facilitam o progresso dos utilizadores.porFalar em públicoProgramas de formaçãoRealidade virtualPublic speakingTraining programsVirtual realityA realidade virtual no desenvolvimento das capacidades de falar em público: uma perspetiva na área da formaçãomaster thesis202888460