Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10400.22/9807
Title: Paisagem Souvenir
Author: Pacheco, Milton José Costa
Advisor: Silva, Olívia Maria Marques da
Melo, Cláudio César Ramalho de
Pereira, Maria de Fátima de Sá Guerra Marques
Leal, João Pedro Ferreira Dias
Catrica, Paulo
Carvalho, Telmo
Keywords: Paisagem
Fotografia
Documentário
Algarve
Metáfora
Landscape
Photography
Documentary
Metaphor
Defense Date: 31-Oct-2014
Abstract: O projecto Paisagem Souvenir resulta de um estudo visual em torno da paisagem litoral sul do Algarve. Delimitada a norte por serras e a sul pelo mar, esta região teve na sua génese um desenvolvimento económico e social que se encontrava, profundamente, enraizado na exploração dos seus recursos autóctones. Porém, com a crescente afirmação da indústria do turismo balnear, o Algarve daria, assim, as boas vindas, a partir dos anos sessenta do século XX, ao que é actualmente o maior representante da identidade local – o turismo. Deste modo, este lugar ter-se-á tornado em objecto da constante reprodução e comercialização, resultantes de um ritmo sazonal de ritualizações sociais. Como tal a série fotográfica à qual este ensaio se dedica, parte da premissa e inquietação de tentar compreender o conceito de paisagem em relação à actual identidade cultural desta faixa costeira. A paisagem é tida neste trabalho, como espaço performativo do Homem e lugar de inscrição dos seus desejos, decisões e cultura, quer seja consciente ou inconscientemente. Assim, pretende-se aqui documentar através da paisagem como metáfora, os pressupostos ideológicos por detrás desta conturbada relação na paisagem turística do Algarve.
The “Landscape Souvenir” project results from a visual study around the southern coast of the Algarve. Delimited by mountains in the North and by sea in the South, this region had its economic and social development deeply rooted in the exploitation of their indigenous resources. With the growing assertiveness of the seaside tourism industry, the Algarve would welcome, from the 60s of the 20th century onwards, its largest manifestation of local identity - tourism. Therefore, the Algarve has become the object of a constant commercialization that results from seasonal flows and social ritualizations. Such as the photographic series in which this essay is dedicated to, its premise aims to understand the concept of landscape in relation to the current cultural identity of this coastal strip. Landscape is presented in this project as men’s performative space, and the place where, whether consciously or unconsciously, he imprints his desires, decisions and culture. Using landscape as a metaphor, we intend to document the ideological assumptions behind this troubled relationship within the touristic landscape of the Algarve.
URI: http://hdl.handle.net/10400.22/9807
Designation: Projeto para a obtenção do grau de Mestre em Comunicação Audiovisual, Especialização em Fotografia e Cinema Documental
Appears in Collections:ESMAE - DM - Comunicação Audiovisual

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
DM_MiltonPacheco_2014.pdf56,03 MBAdobe PDFView/Open


FacebookTwitterDeliciousLinkedInDiggGoogle BookmarksMySpace
Formato BibTex MendeleyEndnote Degois 

Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.