Name: | Description: | Size: | Format: | |
---|---|---|---|---|
1.06 MB | Adobe PDF | |||
1.87 MB | Adobe PDF |
Authors
Abstract(s)
Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: O relatório que aqui se apresenta tem como principal propósito descrever o
processo de construção de conhecimentos, conteúdos científicos e competências
profissionais no âmbito da unidade Curricular de Prática Pedagógica
Supervisionada, através de um estágio profissional num contexto de Educação
Pré-Escolar.
Neste documento pretende-se que fique claro o quadro referencial teórico e
legal que deu fundamento e intencionalidade pedagógica a todo o processo de
reconstrução concetual que se deu na prática. Deste modo, as motivações e
decisões que guiaram a prática tem no seu fundamente referenciais teóricos que
as sustentam. Por forma a compreender todos os contornos deste percurso,
conhecer o contexto e as suas idiossincrasias é também um ponto a desenvolver
neste relatório.
Finalmente, e recorrendo a um processo de reflexão retrospetiva, faz-se a
análise crítica e fundamentada das atividades realizadas neste âmbito,
avaliando o seu impacto e repercussão tanto no desenvolvimento holístico de
cada criança e do grupo, bem como das competências e capacidades
profissionais da mestranda.
Seguindo a metodologia de Investigação-Ação, a formanda assume aqui um
papel de investigadora das suas próprias práticas, refletindo e reconstruindo as
mesmas em colaboração tanto com o seu par, como com a Educadora
Cooperante, ou ainda com o Supervisor. A Supervisão Pedagógica apresenta-se
aqui como mais uma potencialidade neste processo de formação para a
docência.Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: O relatório que aqui se apresenta tem como principal propósito descrever o
processo de construção de conhecimentos, conteúdos científicos e
competências profissionais no âmbito da unidade Curricular de Prática
Pedagógica Supervisionada do Mestrado em Educação Pré-Escolar e Ensino do
1.º Ciclo do Ensino Básico.
Neste documento pretende-se evidenciar o quadro referencial teórico e
legal que deu fundamento e intencionalidade pedagógica a todo o processo de
(re)construção concetual que se realizou na prática. Além disso, demonstra
que se privilegiou a metodologia de Investigação-Ação expondo a reflexão
como um processo de construção de conhecimento e, a cultura colaborativa
como um princípio sustentado na interajuda, sendo que melhora a tomada de
decisão e a resolução de problemas e, por conseguinte, a ação profissional.
Recorrendo a um processo de reflexão retrospetiva, faz-se a análise crítica e
fundamentada das atividades realizadas neste âmbito, avaliando o seu impacto
e repercussão tanto no desenvolvimento holístico de cada criança e do grupo,
bem como das competências e capacidades profissionais da Mestranda.
Seguindo a metodologia de Investigação-Ação, a formanda assume aqui um
papel de investigadora das suas próprias práticas, refletindo e reconstruindo
as mesmas em colaboração tanto com o seu par, como com a Educadora
Cooperante, ou ainda com a Supervisora Institucional. A Supervisão
Pedagógica apresenta-se como uma potencialidade no processo de formação
para a docência, contribuindo para o seu desenvolvimento profissional e
pessoal, preparando eficazmente a Mestranda para a docência.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: The present report has for primordial objective describe the process of construction of acquirements, scientific contents and professional skills done through the professional internship completed in a real context of Elementary School. This document clarifies the theoretical and legal referential which gave support and pedagogical intentionality to the whole process of conceptual reconstruction that happened through the practice. This means that all the decisions made had this theoretical references behind it. To fully understand the journey it is necessary to get to know the context where the pedagogical practice held and its unique characteristics. Finally, in a retrospective reflexion, the activities that occur during the time of intervention are analysed critically, judging their impact in the whole process of development of each child and there for the development of the group, and even more the development of professional skills in the graduate student. By following the methodology of Investigation-Action, the graduate student becomes the investigator of their own practices, reflecting and reconstructing them in partnership with their pedagogical pair, with the Cooperative kindergarten teacher, and with Institutional supervisor. The Pedagogical Supervision represents an important role in the learning process of the future elementary school teacher. Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The present report has for primordial objective describe the process of construction of acquirements, scientific contents and professional skills done through the professional internship completed in a real context of Preschool. This document clarifies the theoretical and legal referential which gave support and pedagogical intentionality to the whole process of conceptual reconstruction that happened through the practice. This means that all the decisions made had this theoretical references behind it. To fully understand the journey it is necessary to get to know the context where the pedagogical practice held and its unique characteristics. Finally, in a retrospective reflexion, the activities that happened are analysed critically, judging their impact in the whole process of development of each child and there for the development of the group, and even more the development of professional skills in the graduate student. By following the methodology of Investigation-Action, the graduate student becomes the investigator of their own practices, reflecting and reconstructing them in partnership with their pedagogical pair, with the Cooperative kindergarten teacher, and with Institutional supervisor. The Pedagogical Supervision represents an important role in the learning process of the future kindergarten teacher.
Relatório E1CEB - Relatório de estágio em Ensino do 1.º Ciclo do Ensino Básico: The present report has for primordial objective describe the process of construction of acquirements, scientific contents and professional skills done through the professional internship completed in a real context of Elementary School. This document clarifies the theoretical and legal referential which gave support and pedagogical intentionality to the whole process of conceptual reconstruction that happened through the practice. This means that all the decisions made had this theoretical references behind it. To fully understand the journey it is necessary to get to know the context where the pedagogical practice held and its unique characteristics. Finally, in a retrospective reflexion, the activities that occur during the time of intervention are analysed critically, judging their impact in the whole process of development of each child and there for the development of the group, and even more the development of professional skills in the graduate student. By following the methodology of Investigation-Action, the graduate student becomes the investigator of their own practices, reflecting and reconstructing them in partnership with their pedagogical pair, with the Cooperative kindergarten teacher, and with Institutional supervisor. The Pedagogical Supervision represents an important role in the learning process of the future elementary school teacher. Relatório EPE - Relatório de estágio em Educação Pré-Escolar: The present report has for primordial objective describe the process of construction of acquirements, scientific contents and professional skills done through the professional internship completed in a real context of Preschool. This document clarifies the theoretical and legal referential which gave support and pedagogical intentionality to the whole process of conceptual reconstruction that happened through the practice. This means that all the decisions made had this theoretical references behind it. To fully understand the journey it is necessary to get to know the context where the pedagogical practice held and its unique characteristics. Finally, in a retrospective reflexion, the activities that happened are analysed critically, judging their impact in the whole process of development of each child and there for the development of the group, and even more the development of professional skills in the graduate student. By following the methodology of Investigation-Action, the graduate student becomes the investigator of their own practices, reflecting and reconstructing them in partnership with their pedagogical pair, with the Cooperative kindergarten teacher, and with Institutional supervisor. The Pedagogical Supervision represents an important role in the learning process of the future kindergarten teacher.
Description
Keywords
Prática pedagógica supervisionada Investigação-ação Reflexão Educação pré-escolar Pedagogical supervised practice Investigation-action Reflexion Preschool education Formação de professores do 1.º Ciclo do Ensino Básico Elementary school teachers training
Pedagogical Context
Citation
Publisher
Instituto Politécnico do Porto. Escola Superior de Educação